Ostatnie kilka lat to ogromny wzrost zainteresowania kosmetykami dla mężczyzn. Nie chodzi tu tylko o pielęgnację włosów, brody czy akcesoria do golenia lecz zauważalny trend, który czyni mężczyzn bardziej świadomymi. Ta świadomość wpływa na to co kupujemy czy pozwala szukać nam miejsc w których czujemy się dobrze. Z nieukrywanym zadowoleniem patrzymy jak odradza się w Polsce tradycyjne fryzjerstwo męskie oraz powstają kolejne barbershopy. To właśnie w takich miejscach nowoczesny mężczyzna może odpocząć, zrelaksować się oraz skorzystać z profesjonalnych usług skrojonych dla jego potrzeb.

Kosmetyki dla mężczyzn związane z tradycyjnym fryzjerstwem męskim to już dziś wiele grup produktów. Prym wiodą pomady do włosów, oleje i balsamy do brody, pojawiają się też szampony do brody czy woski do wąsów jak również klasyczne kremy do golenia, szampony do włosów czy różne preparaty po goleniu.

Wśród pomad główny podział dzieli je na wodne i woskowe, różniące się zmywalnością, siłą chwytu (układania) włosów czy też składnikami bazowymi. Cały czas są dostępne w sprzedaży pomady woskowe firm z długoletnią tradycją w produkcji męskich kosmetyków, oparte prawie wyłącznie na wazelinie. Do tłustych pomad prowadzane są także woski i tłuszcze roślinne oraz bazy złożone z polimerów syntetycznych popularne szczególnie w wodnych pomadach. Dzięki zastosowanym polimerom pomady wodne najłatwiej się zmywają, podczas gdy te woskowe czasami wymagają użycia silnych szamponów do zmywani pomad. Ciekawą alternatywą może być zastępowanie w pomadach woskowych wazeliny czy tłuszczy zwierzęcych (lanoliny) masłami roślinnymi, które dużo łatwiej można usunąć z włosów. Obie grupy pomad mają swoich zagorzałych zwolenników i ze względu na ich różne działanie nie sposób rozstrzygnąć na korzyść jednej z nich.

Wśród wodnych pomad, oprócz siły układania, czynnikiem rozróżniającym ta grupę są przede wszystkim te dające finalnie na włosach efekt matowy lub z połyskiem. Co więcej, obecnie znajdziemy produkty dające słabszy lub mocniejszy efekt połysku, a wśród wyrobów matowych pasty, glinki i matowe pomady pomady, gdzie każdy z wariantów może służyć do uzyskania innego efektu na włosach czy po prostu do układania innych fryzur. Z całą pewnością każdy znajdzie tu coś dla siebie, starajmy się jednak wybierać z produktów możliwie naturalnych, które oprócz polimerów czy wosków zawierają składniki odbudowujące i regenerujące włosy i skórę głowy tj. panthenol, naturalne oleje czy proteiny roślinne.

Olejki i balsamy do brody to kolejna popularna grupa kosmetyków do pielęgnacji zarostu. Warto wykorzystywać te produkty w codziennej pielęgnacji, gdyż brodę łatwo przesuszyć co skutkuje szorstkością i łamliwością włosów. Dostępne olejki do brody składające się często z kilku  olejów o uzupełniających się właściwościach regenerujących i natłuszczających, tj. olej arganowy, olej jojoba, olej ze słodkich migdałów czy olej z pestek winogron. Dodatkowo obecnie produkowane olejki do brody są dostępne w wielu ciekawych zapachach, np. rumu, cytrusów, czy tradycyjnych zapachach kolońskich, które są bliskie każdemu mężczyźnie. Używanie olejków to nie tylko świetny sposób na domową pielęgnację, ale także relaksujące zakończenie usługi strzyżenia czy pielęgnacji brody.

Z kolei balsamy do brody z reguły mają twardszą konsystencję i dzięki zawartości maseł roślinnych (masła shea czy masła kokosowego) i wosków (np. pszczelego) mocniej układają brodę w porównaniu do olejków. W tym przypadku również dysponujemy różnorodną gamą zapachów, która zadowoli nawet tych najbardziej wymagających.

Poza kosmetykami dużą popularnością cieszą się także akcesoria do pielęgnacji brody, tj. grzebienie i kartacze, te ostatnio popularne przygotowywane z naturalnego włosia dzika. W zależności od preferencji znajdziemy szczotki z różnych rodzajów drewna oraz z różną zawartością włosia naturalnego i syntetycznego. Ważne, aby odpowiednio dobrać twardość szczotki tak aby włosie miało szansę nie tylko wyczesywać brodę ale też odpowiednio masować skórę twarzy.

Kosmetyki do pielęgnacji brody doskonale wpisują się w trend zwiększania świadomości mężczyzn tego co kupujemy i czym się otaczamy. Mamy nadzieję, że wraz z popularyzacją fryzjerstwa męskiego na stałe zagoszczą w polskich salonach!

 

Tekst ukazał się na łamach magazynu Fale Loki Koki (wydanie wiosna 2017).